بابا برقی بابا برقی .

بابا برقی

چه وقتی باید برای خرید آبگرمکن جدید دست به جیب شوید؟

 

آبگرمکن در خیلی از خانه ها برای تامین آب گرم مصرفی برای شستشو و حمام استفاده می شود و جز وسایلی است که خرابی آن دردسرهای زیادی را برایمان ایجاد ‌می‌کند. مخصوصا اگر زمستان باشد. اما بالاخره مانند هر وسیله‌ی دیگری آبگرمکن هم دچار خرابی ‌می‌شود و به تعمیر نیاز دارد.

اما ممکن است دیگر هر کاری که ‌می‌کنید، دستگاهتان کارایی اولیه خود را به دست نیاورد. تلخی داستان اینجاست که هیچ چیزی تا ابد عمر نمی‌کند. قیمت آبگرمکن بالا رفته و هنوز نتوانسته اید خود را راضی کنید که دستگاه جدید را جایگزین کنید. ما در این مقاله برای شما ‌می‌گوییم؛ از کجا بفهمید که زمان تعویض آبگرمکن فرا رسیده و باید برای خرید دستگاه جدید دست به جیب شوید یا نه.

1.دستگاهتان خیلی قدیمی ‌است

بالاخره مرگ شتری است که در هر خانه‌ای ‌می‌خوابد. حتی زمان آن برای آبگرمکن خانه شما هم فرا ‌می‌رسد. اما احتمالا شما نمی‌دانید که طول عمر دستگاهتان چقدر است. بیشتر آبگرمکن‌ها بین ۸ تا ۱۰ سال عمر ‌می‌کنند.

ممکن است قبل یا بعد از این مدت دستگاه شما خراب شود و شما نیاز به تعویض آن را متوجه شوید. اما بهتر است شما بعد از گذشت 10 سال آن را تعویض کنید. البته همه‌ی آبگرمکن‌ها 10 سال عمر نمی‌کنند. مثلا آبگرمکن گازی بین 6 تا 8 سال دوام دارد.

2. وجود زنگ زدگی در آب یا شیر آبگرمکن

با اینکه فولاد مستحکم ترین فلز در زمین است اما بالاخره هر چیزی ضعف خودش را دارد. ضعف فولاد هم زنگ زدگی است. وقتی که خوردگی در فولاد رخ ‌می‌دهد، به آرا‌می گسترش ‌می‌یابد. در لوله‌های آب و مخازن فولادی، زنگ زدگی پیش درامد نشت آب است. اما مشکل اینجاست که معمولا سخت است تشخیص دهیم زنگ زدگی از درون مخزن است یا لوله‌های آب. در هر صورت زنگ زدگی مشکلی است که باید به دلایل بهداشتی هر چه سریعتر رفع شود. (خیلی ها این باور اشتباه را دارند که در این مواقع با هواگیری آبگرمکن همه چیز درست می‌شود). خب چه چیزی نشان دهنده‌ زنگ زدگی است:

  • اگر آب گرم را باز کردید و از آن تکه زنگ زده خارج شد، احتمال زنگ زدگی آبگرمکن وجود دارد. زنگ زدگی ‌می‌تواند در همه آبگرمکن‌ها اتفاق بیفتد.
  • اگر زنگ زدگی در ورودی آب یا شیر تخلیه فشار آبگرمکن دیده ‌می‌شود، زنگ زدگی درون مخزن هم محتمل است. در این صورت تنها گزینه تعویض آبگرمکن است. وقتی زنگ زدگی اتفاق ‌می‌افتد، هیچ راهی برای نجات آبگرمکن وجود ندارد.

برای اینکه تشخیص دهید زنگ زدگی مربوط به مخزن آبگرمکن یا لوله‌های آب است، چند سطل آب گرم از مخزن خالی کنید. اگر پس از تخلیه سومین سطل آب همچنان دارای قطعات زنگ زده است، مشکل قطعا از آبگرمکن است. نهایتا زنگ زدگی مخزن باعث چکه کردن آب ‌می‌شود.

3. سر و صدای آبگرمکن

یکی دیگر از علایم خرابی آبگرمکن سروصدای مخزن است. هر چه دستگاه مدت زمان بیشتری کار کند، سروصدایی که در هنگام گرم کردن آب از آن بیرون ‌می‌آید، بیشتر ‌می‌شود. در خانه‌هایی که مصرف آب گرم آنها بیشتر است، احتمال بروز این مشکل هم بالاتر است. سروصدای تانک معمولا به دلیل تشکیل رسوب اتفاق ‌می‌افتد.

چون آبگرمکن به طور مداوم آب را گرم ‌می‌کند، پس از مدتی در پایین تانک رسوب تشکیل ‌می‌شود. این رسوب با گذشت زمان ضخیم تر شده و ‌می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی چون پایین آمدن بازده و مصرف بیشتر انرژی به دلیل وجود رسوب در آب و خرابی زودتر به دلیل صرف زمان بیشتر برای گرم کردن آب شود. سروصدای ناشی از تشکیل رسوب نهایتا منجر به نشت آب ‌می‌شود.

4. نشت آب از آبگرمکن​

هر چه دستگاه شما به پایان عمر خود نزدیک شود، احتمال چکه کردن آب بیشتر است. دلیل اصلی نشت آب وجود ترک در تانک است. هنگا‌می‌که در فلز مخزن شکست اتفاق ‌می‌افتد، هنگا‌می‌که آبگرمکن کار نمی‌کند، آب نشت نمی‌کند.

ولی وقتی آبگرمکن شروع به گرم کردن آب ‌می‌کند، فلز منبسط شده و مقدار کمی‌آب چکه ‌می‌کند. اما دلایل دیگری هم وجود دارد. ممکن است ناشی از اتصالات تانک یا لوله سرریز دما/فشار باشد. در این صورت شما ‌می‌توانید از یک لوله کش بخواهید که اتصالات را بررسی کند تا اگر نشت آب مربوط به آنهاست، مشکل را برطرف کند.

5. آب گرم نمی‌شود​

دلایل گرم نشدن آب ‌می‌تواند ناشی از

  • تنظیم غلط ترموستات
  • خرابی المنت گرمایش
  • کوچک بودن آبگرمکن به نسبت خانه شما

دو مشکل اول حل شدنی هستند. اگر به دلیل تنظیم نبودن درجه آب گرم نشود، ‌با تنظیم درجه بین ۴۹ تا ۶۰ درجه سانتیگراد این مشکل رفع می‌شود. برای اینکه تشخیص دهید المنت خراب شده یا نه، باید با متخصص تماس بگیرید. اما خبر بد اینکه اگر گرم نشدن آب به دلیل کوچکی آبگرمکن باشد، مجبورید آن را تعویض کنید.


 اگر بعد از خواندن این ۵ نشانه متوجه شدید که زمان تعویض آبگرمکن شما فرارسیده خوب است کمی درباره آبگرمکن بیشتر بدانید. آبگرمکن ها به طور کلی در ۴ نوع نفتی، گازی، برقی و خورشیدی وجود دارند. آبگرمکن گازی از مدل های دیگر طرفداران بیشتری دارد.
آبگرمکن ها می توانند دارای مخزن یا بدون مخزن باشند. نوع مخزن دار آنها آبگرمکن ایستاده و نوع بدون مخزن آن آبگرمکن دیواری نام دارد. در نوع دیواری به محض اینکه شما شیر آب گرم را باز می کنید، آب وارد دستگاه شده و از لوله های مسی که به وسیله مشعل گرم شده‌اند، می‌گذرد و گرم می‌شود. این نوع از آبگرمکن پرکاربردترین نوع در ایران است. در نوع ایستاده یا مخزنی شعله که زیر منبع آب قرار دارد باعث گرم شدن آب شده و از این طریق آب گرم مورد نیاز شما را تامین می کند. شما باید با توجه به مصرف خود نوع مناسب را خریداری کنید.

می دانیم که در این روزگار سخت تهیه و تعویض وسایل جدید خیلی غم انگیز و دشوار است. اما بالاخره زمانی می‌رسد که دیگر مجبور به تعویض وسایل هستید. آبگرمکن هم عمری دارد. برای اینکه بدانید آیا موقع تعویض آبگرمکنتان رسیده یا نه برایتان ۵ نشانه را توضیح دادیم. البته در بعضی از موارد هم نشانه ها دلایل ساده دیگری دارند و می توان آنها را رفع کرد.


برچسب: آبگرمکن دیواری، هواگیری آبگرمکن، قیمت آبگرمکن، آبگرمکن ایستاده، آبگرمکن گازی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۵۷:۲۶ توسط:بمانی اکرمی موضوع: نظرات (0)