بابا برقی بابا برقی .

بابا برقی

چگونه کولر آبی را در خانه سرویس کنیم؟ (صفر تا صد سرویس کولر آبی قسمت دوم)

 

در قسمت قبل سرویس کولر آبی با مقدمات سرویس و کولر آبی آشنا شدیم. مطالبی چون اجزای تشکیل دهنده کولر آبی مثل پوشال، موتور کولر آبی ، پمپ و... بیان شد و همچنین دو مرحله از سرویس کولر آبی تشریح شد. در این قسمت قصد داریم به مراحل بعدی در سرویس و نگهداری کولر خانه یا شرکت‌ شما بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از مطالعه این مقاله، قسمت اول را مطالعه کنید.

مرحله سوم: بررسی پوشال کولر آبی

مهم نیست که از چه برندی در محل زندگی یا کاری خود استفاده می‌کنید ( کولر آبسال ، ارج یا هر برند دیگر) یا بدون در نظر گرفتن قیمت کولر آبی ، سه درپوش در سه طرف بدنه کولر آبی که پوشال‎ها در آنها قرار دارند، وجود دارد که باید این سه درپوش را باز کنید (با اندکی فشار رو به بالا می‎توان درپوش‎ها را از محفظه‎شان خارج کرد) و سپس توری فلزی روی آنها را بردارید. بررسی کنید که آیا پوشال‎ها نیاز به تعویض دارند یا نه. اگر نیاز به تعویض نداشتند آن‎ها را به خوبی با آب شست وشو داده و دوباره در جای خود بگذارید.

پوشال ها از اجزای حساس کولر محسوب می‎شوند که باید نهایتاً دوسال یکبار عوض شوند؛ چرا که به دلیل رطوبت همیشگی، جذب گرد وغبار در آن‌ها زیاد است. همچنین به دلیل رطوبت بالا محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها هستند؛ این مسئله خود باعث ایجاد بیماری‎ و  آلرژی (خصوصاً در کودکان ، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی ریوی) خواهد بود. بنابراین اگر در شهری با هوای آلوده زندگی می‎کنید حتما سالی یک‎بار پوشال‎ کولر آبی خود را تعویض کنید.

هنگام تعویض پوشالها دقت کنید:‎

• پوشال کولر آبی متناسب با ظرفیت کولر خود را خریداری کنید. ( بدون در نظر گرفتن قیمت پوشال کولر )

• پوشال های جدید را نیز قبل از استفاده با آب شست وشو دهید.

• هنگام نصب توجه داشته باشید که پوشال ها باید دقیقا هم‎سایز با درپوش شما باشند. ( فضای خالی یا بیرون‎زدگی از درپوش نداشته باشند)

در این مرحله قبل از اینکه مجدداً پوشال ها را درون محفظه خود قرار دهید، درپوش‌ها و ناودان‌ها که در بالای آنها قرار دارند را بشویید تا آلودگی‎ها و رسوبات مانع آبرسانی درست به پوشال ها نشوند.

مرحله چهارم: تشتک کولر آبی را خوب بشویید

پس از باز کردن سه درپوش آب درون تشتک (کف کولر) را خارج کنید. با استفاده از یک فرچه (ترجیحاً پلاستیکی، تا به رنگ بدنه آسیب نزند) کف کولر آبی را به خوبی بشویید و رسوبات و زنگارهای آن را خارج کنید تا به موتور آسیبی نرسانند.

حال به سراغ قطعات داخلی و موتور کولر می‎رویم.

مرحله پنجم: موتور کولر آبی را بررسی کنید

از عملکرد درست موتورها اطمینان حاصل کنید. قبل از بررسی ابتدا موتورها را یک‎بار روشن کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند و درست کار می‎کنند. سپس گرد و غبار و آلودگی آن‎ها را تمیز کنید (با دستمال ترجیحاً خشک این کار را انجام دهید و یادتان باشد که نباید موتورها را با آب بشویید).

تسمه اتصال‎دهنده دو موتور را بررسی کنید ( معروف به تسمه کولر آبی )؛ اگر پاره، کهنه یا پوسیده شده باشد نیاز به تعویض دارد.

هنگام خرید به شماره تسمه توجه داشته باشید (شماره تسمه بر روی آن نوشته شده ‎است). هنگام نصب تسمه کولر توجه کنید که خیلی محکم یا خیلی آزاد نباشد چرا که باعث صدمه دیدنِ موتورها می‎شود. 

مرحله ششم: روغن‎کاری اجزای کولر آبی

منظور ما از روغن‎کاری، تزریق روغن به سوراخ‎های تعبیه‎شده جهت این‎کار و قسمت‎های متحرک قطعات مختلف کولر است.  تمامی اجزای گردان یعنی موتور و یاتاقان‎ها باید روغن‎کاری شوند.

روغن‎کاری یاتاقان‏ها:

 یاتاقان وسیله‌ای است که اجازه حرکت نسبیِ مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه می‌دهد. برای روغن‎کاری این قطعه، روغن را درون سوراخ‎هایی که روی یاتاقان‎ها تعبیه‎شده بریزید. در کولرهای جدید درپوشی روی این سوراخ‎ها قرار داده شده که مانع از ورود آلودگی‎ها و بسته‎شدن این سوراخ می‎شود؛ بنابراین مراقب این درپوش‎ها باشید و آن‎ها را گم نکنید! ضمناً این‎کار را چند بار تکرار کنید و در هر بار پروانه‏ها یا محورها را بچرخانید تا روغن به خوبی وارد قطعه شود.

روغن‎کاری موتور کولر آبی:

برای این‏کار لزومی ندارد که موتور را باز کنید؛ گرچه اگر مهارت کافی دارید بهتر است پیچ‏های اتصال موتور را باز کرده و تمیزکاری‏های لازم را انجام دهید و سپس همه جاهای لازم (محوری که از داخل موتور می‌گذرد) را خوب روغن‌کاری کنید و دوباره آن ‎را ببندید. برای روغن‎کاری موتور شما باید پشت پولی‎ها و روی محور گردان موتور روغن بریزید و آن را بچرخانید تا روغن روی سطح آن پخش شود.

چگونه کولر آبی خود را در خانه سرویس کنیم (قسمت سوم)


برچسب: قیمت کولر، قیمت کولر آبی، کولر آبسال، سرویس کولر آبی، موتور کولر آبی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۲۸:۴۶ توسط:بمانی اکرمی موضوع: نظرات (0)